زیج بهادرخانی

زیج ، هیئت ، ارقام ستینی ، طالع ،زایچه ، تسویه البیوت ، احکام نجوم

زیج بهادرخانی

زیج ، هیئت ، ارقام ستینی ، طالع ،زایچه ، تسویه البیوت ، احکام نجوم

ریاضیات وهیئت و نجوم


هوالفتاح 


علامه شعرانی (ره)چه کتابهایی در زمینه ریاضیات وهیئت و نجوم تدریس می کردند؟ 

پاسخ علامه حسن زاده آملی : اول فارسی هیئت قوشچی را شروع کردیم . ان که خوانده شد ، شرح چغمینی را که خواندم ، به تشریح الافلاک مسلط شدم . سی فصل حواجه ، تنبیهات ملا مظفر را همه را در عرض کتابهای درسی قرار دادیم . چغمینی خوانده شد . بعد فرمودند که باید تحریر اقلیدس بخوانی . ان که خوانده شد ، فرمودند که باید اکرمانا لائوس را بخوانی ، اکرمانا لائوس در مثلثات کروی و از متوسطات وآن خیلی سنگین ومشکل است . ان که خوانده شد فرمودند : حال باید اسطرلاب بخوانی ، اسطرلاب را خدمت ایشان خواندم . اسطرلاب را که مسلط شدم ، فرمودند : باید ربع مجیب بخوانید . بعد شرح تذکره خفری را خواندیم که هیئت استدلالی است . بعد از شرح تذکره خفری فرمودند : باید زیج را شروع کنیم ، که  زیج بهادری  را دو سال خدمت ایشان خواندم . پیش خودم گفتم بهتر است چندجا قواعد زیج بهادری را استخراج کنم ، که در چند مورد ماندم و نتوانستم پیش بروم . به ایشان عرض کردم . ایشان قدری تامل کردند وفرمودند :باز زیج بهادری شروع می کنیم . دوسال دیگر هم زیج بهادری را خواندم . ودر این دوره مسلط شدم ویک دوره شرح زیج بهادری به فارسی نوشتم . بعد از آن ، خواندن مجسطی را شروع کردیم .... 

تلخیص از کتاب" گفت و گو با علامه حسن زاده آملی"  صفحه 28 .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.